Prostě fakta - vol. 3

16.12.2025

Téma: připomínky ke sportovním dotacím – jen kritika, nebo konkrétní návrhy?

Proč to píšeme? 

Ve veřejném prostoru zaznívá stále více výroků, které se tváří jako fakta. Nechceme otevírat osobní spory. Jen si myslíme, že lidé mají právo znát realitu — bez emocí a bez zkreslení.

Téma: připomínky ke sportovním  dotacím – jen kritika, nebo konkrétní návrhy?

  

Tvrzení: "Pořád jen kritizujete a samy nic nenavrhnete."

Fakta:

Počátkem října nám byl KONEČNĚ poskytnut návrh dotačního programu pro sportovní kluby. Zpracovaly jsme, osobně představily a odevzdaly třístránkový soubor konkrétních návrhů, který obsahoval:

  • přesnou identifikaci problému,
  • popis dopadu na kluby i město,
  • návrhy řešení (včetně variant),
  • srovnání s jinými městy,
  • právní upozornění,
  • jasnou logiku,
  • a nulové emoce.

Většina těchto návrhů byla ignorována.

ZÁSADNÍ PŘIPOMÍNKY PODLE ZÁVAŽNOSTI 

  •  Subjektivní kritérium "Přínos pro Nymburk" 

(0–100 bodů)∼ 100 bodů = cca 67 sportujících dětí Neexistuje jednotná metodika. Vágní pojmy ("tradice", "kontinuita", "společenské úlohy"). Dotační program zcela ztrácí objektivitu a transparentnost. Kritérium může převážit všechna ostatní a rozstřelit celý systém.

  • Extrémní rozdíly v bodování soutěžících a nesoutěžících dětí

Soutěžící dítě: až 6 bodů. Nesoutěžící dítě: max. 1–1,5 bodu. Dvojí podpora stejné skupiny dětí (už dotuje NSA). Nepřiměřený rozdíl, který jde proti smyslu městské podpory sportu.

Nerovné postavení klubů podle toho, zda mají sportoviště ve výpůjčce. Kluby, které mají areál od města za 1 Kč a mohou ho dále pronajímat, jsou v úplně jiné situaci než kluby, které si musí sportoviště platit za tržní cenu. Návrh tento rozdíl nerovností vůbec neřešil.

  • Návrh tří pilířů podpory. 

Navrhly jsme rozdělit podporu logicky a spravedlivě:

1 — sportovní činnost,

2 — pronájmy sportovišť,

3 — provoz a údržba vlastních/vypůjčených sportovišť. 

Transparentní model, který umožňuje spravedlivý přístup. Nebyl přijat. O sloučení "údržby sportovišť" s pronájmy jsme se dozvěděly den před zastupitelstvem.

  • Varování před dělením na malé a velké kluby

 "Malý klub" nemusí mít žádnou historii,  otevírá to prostor pro účelové zakládání spolků, objem peněz pro skupiny nelze férově nastavit předem. Tím se vytváří nové nerovnosti, ne spravedlivější prostředí. 

  • Jak budou fungovat kluby bez vlastních sportovišť a co bude s podporou na pronájmy 

Program na činnost původně zakazoval uplatnit získané prostředky na pronájem sportoviště. Proto jsme potřebovaly vidět i podobu druhého programu – bez jeho přepracování by toto nastavení ohrožovalo i základní fungování některých klubů, zejména těch, které žádné vlastní sportoviště nemají. Současně nebyla známá podoba, podmínky ani rozsah programu na pronájmy tělocvičen a hal, přestože právě tato dotace je pro kluby bez vlastního zázemí klíčová. Bez jasných pravidel pro pronájmy nebylo možné posoudit, zda bude celý systém podpory sportu funkční a spravedlivý.

  • Chybějící vysvětlivky a metodika pro kluby

Bez jednotného výkladu kluby nedodají srovnatelná data (tak jako tomu bylo doposud). Požádaly jsme o formulář se všemi vysvětlivkami. Nebyl nám poskytnut.

  • A jeden fakt navíc:

Podklady, které měli během tvorby programu radní i některé kluby, zastupitelé přes opakované žádosti nedostali vůbec.

  • Co z našich připomínek město zapracovalo? 

Technické věci -  počet minimálního počtu tréninkových jednotek snížen na 2 týdně, změna data vykazování členské základny na 31.10., povinnost uvádět info o podpoře ze strany města, doplnění dalších neuznatelných výdajů, přesná lhůta 10 dní na doplnění vad žádosti, povinnost uvést požadovanou částku dotace limity pro nákup majetku, změna minimálního členského příspěvku z 0 Kč na min. 300 Kč.

 Jsme rády, že se tyto chyby opravily. Ale jde o kosmetické úpravy, ne řešení zásadních systémových problémů.

  • Závěr

Ne, nešlo o "pouhou kritiku". Šlo o snahu nastavit systém férově, přehledně a transparentně. Podrobně, věcně, s návrhy řešení. Navzdory hezkým formulacím v prezentacích se to zatím v klíčových oblastech bohužel nepovedlo. Navrhly jsme usnesení, aby byl schválen předložený strategický dokument Aktualizace posouzení rozvojových možností města Nymburk – s drobnou opravou. O jaké změny šlo: Doplnit dva opomenuté projekty, tedy zohlednit dalších 100 bytů, které už jsou ve výstavbě. Odstranit nepravdivou informaci, že město disponuje 85 byty v domech s pečovatelskou službou – což není pravda.

Na tyto chyby ve vstupních údajích jsme upozornily písemně i při osobním jednání se zpracovatelem studie 23. října 2025. Přesnost by měla být v péči o město samozřejmostí, ne problémem. A už vůbec by nemělo být problémem, když někdo na chybu upozorní a žádá její nápravu.

Přečtěte si i další Prostě fakta: 

Sportovní dotace – byl systém opravdu hotový a někdo ho "rozbil"?

Hlasování na zastupitelstvu