Prostě fakta - vol. 1
Sportovní dotace – byl systém opravdu hotový a někdo ho "rozbil"?

Tvrzení, které zaznělo ve veřejném videu:
"Sportovní dotace byly tragédie v Nymburce tohlecto období, paní Tichá do toho neustále kope, ale vlastně nikdy s žádným návrhem sama nepřišla. A vlastně Patrik Fiferna, který byl sportovní referent a který to připravoval, tak udělal spoustu práce a je to hotový. Pokud má někdo nějaký nápad lepší, tak je dobrý s ním přijít a ne jenom to rozbořit. Jako rozbořit kostky umí každý, ale taky je třeba něco postavit."— Nela Kvačková, bývalá jednatelka nemocnice Nymburk
Fakta:
Ano – Ing. Patrik Fiferna byl od roku 2022 pověřen starostou města přípravou nového systému dotační podpory sportu a pracoval pod jeho přímým vedením. Nebyl ale schválen jediný návrh, který by mohl začít platit.
Co se skutečně odehrálo:
1. Návrh – Interní audit a ekonomický odbor ho označily za nepoužitelný.
2. návrh – Komise pro sport ho v květnu 2023 nedoporučila ke schválení.
2. návrh (upravený) – Na koaličním jednání zastupitelů v únoru 2024 označen jako nevyhovující a určen k přepracování.
3. návrh – Projednán radou města v září 2024, tedy až po našem odchodu z koalice. Rada města návrh nedoporučila k dalšímu projednání. Na městě po odchodu pana Fiferny nezůstal žádný funkční dotační program. Nebyla provedena ani základní analýza údajů z žádostí klubů, sjednocení dat nebo jejich ověření.
O co jsme usilovaly od začátku a stále chceme:
Dlouhodobě upozorňujeme, že je především chybou pokoušet se vtěsnat do jednoho programu dvě rozdílné věci. Je potřeba oddělit dvě různé oblasti: Příspěvek podle počtu členů sportovních klubů Podpora sportovišť, tedy:• údržba a provoz u klubů, které mají sportoviště ve správě,• nebo příspěvek na nájem u klubů, které žádné sportoviště nevlastní. Takto je to běžné i v jiných městech. Tento princip ale nebyl do žádné z verzí návrhu zapracován.
Proč to zmiňujeme?
Často zaznívá, že "zastupitelé nic nevytvořili". Ale:
• Zastupitelé nejsou úřední aparát.
• Metodiky, tabulky a samotné znění dotačních programů připravují pracovníci města – v tomto případě člověk, kterého na to starosta najal a kterého řídil.
• Je to zastupitelstvo, které dotační program nakonec schvaluje. Úlohou volených politiků je tedy především stanovit mantinely a směr – nikoli psát dotační programy.
• Přesto jsme opakovaně nabízely pomoc i spolupráci, ale k přípravě systému jsme přizvány nebyly.
Závěrem:
Náš text není o hledání viníků. Je o uvádění zavádějících tvrzení na pravou míru. A také o tom, že věříme, že férový systém podpory sportu musí stát na jasných pravidlech, relevantních datech a spolupráci. O to víc nás mrzí, že se to neděje ani nyní.
